1. Studia podyplomowe z zakresu Integracji Sensorycznej
Studia podyplomowe na kierunku: Integracja Sensoryczna.
Czas trwania: 3 semestry
Termin rozpoczęcia zajęć: październik 2020 (po zebraniu grupy)
Cena: I semestr 2500 zł, II semestr 2500, III semestr 2500 zł. Promocja przy zapisie do końca czerwca - brak opłaty rekrutacyjnej.
Miejsce realizacji zajęć: In Corpore, ul. Bażantów 2, Katowice
Zapisy na studia poprzez: formularz rekrutacyjny Studia podyplomowe - Integracja Sensoryczna
Kontakt w sprawie studiów pod numerem telefon 883-337-981, e-mail: studia@centrumincorpore.pl
CHARAKTERYSTYKA SPECJALNOŚCI
Studia z zakresu Integracji Sensorycznej są adresowane do osób zainteresowanych problematyką funkcjonowania dzieci i młodzieży z różnorodnym spektrum zaburzeń o podłożu sensorycznym, motorycznym, a także wspomagania ich możliwości rozwojowych. Umożliwiają zdobycie interdyscyplinarnej wiedzy dotyczącej zagadnień współczesnej edukacji i rehabilitacji osób o zaburzonym rozwoju sensomotorycznym, a także poradnictwa na ich rzecz (również w bardzo wczesnym etapie życia), zapoznanie się z zasadami terapeutycznego postępowania w pracy z tymi osobami oraz zdobycie kompetencji w zakresie diagnozowania ich potrzeb w celu zaplanowania indywidualnej terapii. Zdobyta wiedza, umiejętności i kompetencje będą przydatne do pracy jako terapeuta SI w placówkach edukacji specjalnej, integracyjnej i ogólnodostępnej, ośrodkach wczesnego wspomagania, poradniach pedagogiczno-psychologicznych (prowadzonych również przez NFZ), specjalistycznych, organizacjach pozarządowych. Studia rzetelnie przygotują uczestników do pracy terapeutycznej polegającej na diagnozowaniu jak również terapii dzieci z zaburzeniami o podłożu sensorycznym.
DO KOGO ADRESOWANE SĄ STUDIA
Osoby ubiegające się o przyjęcie na studia podyplomowe z zakresu integracji sensorycznej muszą mieć ukończone studia magisterskie lub licencjat. Są to przede wszystkim: fizjoterapeuci
nauczyciele przedszkoli i szkól ogólnodostępnych
psycholodzy i pedagodzy szkolni
psycholodzy i pedagodzy pracujący w Poradni Psychologiczno – Pedagogicznych
nauczyciele realizujący zajęcia specjalistyczne (korekcyjno – kompensacyjne, rewalidacyjne i inne) w szkołach ogólnodostępnych i specjalnych oraz ośrodkach edukacyjno – terapeutycznych
KADRA DYDAKTYCZNA:
Zajęcia prowadzone będą przez wybitnych specjalistów w swoich dziedzinach w tym m. in.: dr hab. Piotr Majewicz – specjalista w zakresie rewalidacji indywidualnej dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,
dr hab. Małgorzata Matyja – specjalista w dziedzinie fizjoterapii, od wielu lat zajmująca się rehabilitacją neurorozwojową
dr hab. Anna Zwierzchowska- specjalista w zakresie aktywności fizycznej ze szczególnym uwzględnianiem niepełnosprawnych,
dr n. med. Katarzyna Wojaczyńska-Stanek - neurolog dziecięcy,
dr n. med. Agnieszka Kapinos-Gorczyca- psychiatra dzieci i młodzieży,
dr n. med. Daniela Kurczabińska-Luboń - alergolog, specjalista medycyny naturalnej, diagnostyk,
dr Iwona Sosnowska-Wieczorek-surdopedagog, dyrektor Centrum Diagnostyki i Terapii In Corpore,
lek. med. Anna Horbulewicz - laryngolog, specjalista audiolog,
mgr Ewa Bartelmus- fizjoteraputa, certyfikowany terapeuta SI SIAT, Instruktor masaży w pediatrii,
mgr Marzena Cebula- fizjoterapeuta, terapeuta NDT, terapeuta SI
mgr Marianna Dufek- dziennikarka,
mgr Wioletta Sznajder- fizjoterapeuta, certyfikowany terapeuta SI SIAT
mgr Ewelina Rosłonek -Pedagog specjalny, terapeuta Si, INPP , Integracji Bilateralnej, terapii ręki, sensomotorycznej terapii widzenia. Instruktor masażu Shantala,
SYLWETKA ABSOLWENTA
Absolwent studiów podyplomowych z zakresu „Integracji Sensorycznej“ zostanie wyposażony w kompetencje pozwalające na inicjowanie i planowanie działań w zakresie profilaktyki, diagnozy i terapii dzieci z zaburzeniami percepcji zmysłowej. Zdobyta w trakcie studiów wiedza oraz umiejętności w zakresie oddziaływań wspomagających i stymulujących rozwój małego dziecka (również z deficytami i dysharmoniami rozwojowymi) pozwoli mu na dokonywanie diagnozy, konstruowanie programów terapeutycznych, jak również ich realizację w pracy z dziećmi. Będzie przygotowany do podejmowania działań mających na celu wspomaganie rozwoju sensorycznego jak również psychoruchowego dzieci w różnym przedziale wiekowym
i z różnym stoniem zaburzeń sensorycznych oraz organizowanie efektywnej współpracy zarówno z ich rodzinami, jak i innymi specjalistami.
Absolwent uzyska kwalifikacje w zakresie terapii sensorycznej oraz ruchowej, m.in. do prowadzenia Integracji Sensorycznej oraz innych o charakterze terapeutycznym, w tym także w obszarze wczesnego wspomagania rozwoju, jak również zajęć rewalidacyjnych z dzieckiem o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Daje to możliwość podjęcia zatrudnienia w różnego typu placówkach edukacyjno-rehabilitacyjnych udzielających wsparcia dziecku, także o zaburzonym rozwoju, np. przedszkola, szkoły, placówki opiekuńczo-wychowawcze, poradnie psychologiczno-pedagogiczne, ośrodki wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i wczesnej interwencji, ośrodki rehabilitacji dziennej i inne placówki ogólnodostępne, integracyjne i specjalne w których prowadzona jest terapia SI.
Absolwent zostanie wyposażony w kompetencje w zakresie znajomości procedur diagnostycznych oraz terapeutycznych udzielania skutecznej pomocy. Zapozna się z psychologicznymi i biomedycznymi uwarunkowaniami rozwoju, zachowań i zaburzeń dzieci i młodzieży. Uzyska umiejętności organizowania procesu diagnostycznego w oparciu o znajomość narzędzi służących rozpoznawaniu i ocenie zaburzeń generujących specjalne potrzeby terapeutyczne.
PROGRAM STUDIÓW
Podczas trzech semestrów nauki zostanie zrealizowany bogaty program teoretyczny oraz praktyczny zapewniający należyte przygotowanie merytoryczne studenta.
1) Anatomia i neurofizjologia rozwojowa.
2) Ontogeneza systemów percepcyjnych.
3) Psychologia kliniczna w aspekcie zaburzeń sensomotorycznych
4) Podstawy logopedii w zakresie prawidłowego kształtowania mowy
5) Diagnoza SI.
6) Wywiad, kwestionariusze, baseline jako podstawa skutecznej diagnostyki dzieci z zaburzeniami SI.
7) Podstawy fizjoterapii u dzieci z zaburzeniami Integracji Sensorycznej.
8) Podstawy audiologii dziecięcej a zaburzenia SI
9) Diagnoza, wczesne wspomaganie i terapia dzieci z zaburzeniami sensorycznymi (układ taktylny, propriocepcja, przedsionek, wzrok i słuch) - praca z dzieckiem z potrzebami specjalnymi.
10) Dysfunkcje narządu ruchu w procesie integracji sensorycznej. Rodzaj zaburzeń motorycznych oraz metody fizjoterapeutyczne wspomagające proces terapeutyczny.
11) Diagnoza i terapia SI dzieci ze sprzężonymi niepełnosprawnościami przede wszystkim z autyzmem.
12) Inne metody wspomagające terapię sensoryczną (czaszkowo-krzyżowa, Metoda Tomatisa, terapia Johansena, EEG Biofeedback).
13) Metodyka zajęć SI - organizacja pola diagnostycznego i terapeutycznego.
14) Dziecko rozregulowane. Mechanizmy autoregulacji jako niezbędny krok w integracji zmysłów.
15) Dieta dziecka zaburzonego sensorycznie oraz problematyka wybiórczość pokarmowej i nadwrażliwość lub/i podwrażliwość orofacjalna.
16) Praca z dzieckiem zaburzonym emocjonalnie.
17) Seminarium dyplomowe.
18) Zajęcia praktyczne w placówkach.
WYMAGANE DOKUMENTY i ZAPISY
- wypełniony formularz zgłoszenia na stronie internetowej
- wydrukowany formularz – podanie o przyjęcie na studia,
- dokumenty ukończenia szkoły: dyplom ukończenia studiów wyższych (odpis uczelniany),
- dwie fotografie 35×45 mm, podpisane na odwrocie,
- oryginał dowodu wniesienia opłaty rejestracyjnej 80zł
- kserokopia 1. i 2. strony dowodu osobistego (odpis skróconego aktu urodzenia w przypadku braku dowodu osobistego), w przypadku zmiany nazwiska nie odnotowanej w dowodzie osobistym, dokument poświadczający zmianę nazwiska (odpis skrócony aktu małżeństwa, orzeczenie sądowe o zmianie nazwiska, inne).
Wypełniony, wydrukowany i podpisany kwestionariusz wraz z wymaganymi dokumentami należy złożyć w punkcie rekrutacyjnym w siedzibie Fundacji In Corpore, ul. Bażantów 2, Katowice.
Punkt rekrutacyjny przyjmuje dokumenty codziennie od poniedziałku do piątku w godzinach 9.00-18.00 w Personalnym Centrum Rozwoju In Corpore
2. Wczesne Wspomaganie Rozwoju, rewalidacja i terapia pedagogiczna dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Informujemy, że rozpoczynamy kolejną rekrutację na studia podyplomowe na kierunku:
Wczesne Wspomaganie Rozwoju, rewalidacja i terapia pedagogiczna dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Czas trwania: 3 semestry
Termin rozpoczęcia zajęć: październik 2020 (po zebraniu grupy)
Cena: I semestr 1700 zł. Promocja przy zapisie do końca czerwca - brak opłaty rekrutacyjnej.
Miejsce realizacji zajęć: In Corpore, ul. Bażantów 2, Katowice
Zapisy na studia poprzez: formularz rekrutacyjny Studia podyplomowe - WWR
Studia kwalifikacyjne, tzn. nadające kwalifikacje porównywalne z kwalifikacjami absolwentów studiów wyższych zawodowych prowadzonych zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 12 marca 2009 roku w sprawie standardów kształcenia nauczycieli).
Absolwenci otrzymują świadectwo ukończenia studiów podyplomowych potwierdzające uzyskanie kwalifikacji do pracy w grupach przedszkolnych i klasach integracyjnych oraz kwalifikacje do prowadzenia rewalidacji indywidualnej oraz terapii pedagogicznej dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, ze szczególnym uwzględnieniem wczesnego wspomagania rozwoju, zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 stycznia 2003 roku w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno – pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. Nr 11, poz. 114) oraz Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 4 kwietnia 2005 roku w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci (Dz. U. nr 13, poz. 114; z 2003 r. nr 23, poz. 192)
Program studiów uzyskał rekomendację prof. zw. dr hab. Marty Bogdanowicz
Ponadto studia uzyskały u słuchaczy najwyższe możliwe noty w ankietach ewaluacyjnych.
Kontakt w sprawie studiów pod numerem telefon 883-337-981, e-mail: studia@centrumincorpore.pl
DLA KOGO
Osoby ubiegające się o przyjęcie na studia podyplomowe z zakresu terapii pedagogicznej i rewalidacji dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi muszą mieć ukończone studia magisterskie, względnie zawodowe /licencjat/ z przygotowaniem pedagogicznym. Są to przede wszystkim: nauczyciele przedszkoli i szkól ogólnodostępnych
psycholodzy i pedagodzy szkolni
psycholodzy i pedagodzy pracujący w Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej
wychowawcy pracujący w świetlicach szkolnych, środowiskowych i terapeutycznych
nauczyciele realizujący zajęcia specjalistyczne (korekcyjno – kompensacyjne, rewalidacyjne i inne) w szkołach ogólnodostępnych i specjalnych oraz ośrodkach edukacyjno – terapeutycznych
fizjoterapeuci posiadający przygotowanie pedagogiczne
CHARAKTERYSTYKA SPECJALNOŚCI
Studia są adresowane do osób zainteresowanych problematyką funkcjonowania dzieci i młodzieży z różnorodnym spektrum zaburzeń, a także wspomagania ich możliwości rozwojowych. Umożliwiają zdobycie interdyscyplinarnej wiedzy dotyczącej zagadnień współczesnej edukacji i rehabilitacji osób o zaburzonym rozwoju, a także poradnictwa na ich rzecz (również w bardzo wczesnym etapie życia), zapoznanie się z zasadami terapeutycznego postępowania w pracy z tymi osobami oraz zdobycie kompetencji w zakresie diagnozowania ich potrzeb w celu zaplanowania indywidualnego rozwoju. Zdobyta wiedza, umiejętności i kompetencje będą przydatne do pracy pedagogicznej w placówkach edukacji specjalnej, integracyjnej i ogólnodostępnej, ośrodkach wczesnego wspomagania, poradniach,(prowadzonych również przez NFZ) pedagogiczno-psychologicznych, specjalistycznych, organizacjach pozarządowych.
KADRA
Podobnie jak w poprzedniej edycji studiów zajęcia prowadzone będą przez wybitnych specjalistów w swoich dziedzinach w tym m. in.: dr hab. n. med. Ewa Emich-Widera - konsultant wojewódzki do spraw neurologii dziecięcej,
dr hab. n.med. Krzysztof Morawski- wybitny implantolog, specjalista w otolaryngologii dziecięcej i audiologii,
prof. zw. dr hab. Marta Bogdanowicz- psycholog, specjalista w dziedzinie dysleksji rozwojowej,
prof. zw. dr hab. Aniela Korzon-surdopedagog, członek Międzynarodowego Biura Audiofonologii,
prof. zw. dr hab. Adam Stankowski- pedagog specjalny,
dr hab. Piotr Majewicz – specjalista w zakresie rewalidacji indywidualnej dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,
dr hab. Anna Zwierzchowska- specjalista w dziedzinie fizjoterapii, ze szczególnym uwzględnianiem niepełnosprawnych,
dr hab. n. med. Jacek Durmała- lekarz rehabilitacji,
dr n. med. Katarzyna Wojaczyńska-Stanek - neurolog dziecięcy,
dr n.med. Agnieszka Kapinos-Gorczyca- psychiatra dzieci i młodzieży,
oraz inni wybitni specjaliści z kraju i z zagranicy, między innymi z Anglii i Austrii w tym Joanna Brachmaier oraz Angelika Heinze.
OPIS EFEKTÓW KSZTAŁCENIA
Po zrealizowaniu zaplanowanych w programie modułów kształcenia absolwent:
w zakresie wiedzy: posiada podstawową wiedzę z zakresu nauk społecznych i medycznych, niezbędną w pracy pedagoga i terapeuty;
zna terminologię i koncepcje teoretyczne wykorzystywane w terapii pedagogicznej;
posiada wiedzę o biomedycznych i psychospołecznych procesach funkcjonowania dziecka o zaburzonym rozwoju;
zna podstawowe metody pracy terapeutycznej z dzieckiem i jego rodziną;
wie jak wspierać rozwój – autorehabilitację osób o zaburzonym rozwoju, lub z niepełnosprawnością;
zna regulacje prawne dotyczące organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
w zakresie umiejętności: potrafi prowadzić zajęcia wychowawcze i terapeutyczne z dziećmi i młodzieżą na różnych poziomach rozwoju;
potrafi organizować warunki zewnętrzne w środowisku otaczającym dziecko, tak aby stymulowały one procesy rozwojowe;
potrafi planować proces wychowawczo-terapeutyczny w ramach prowadzonych zajęć;
potrafi opracowywać narzędzia pomiarów efektów pracy ucznia i analizowania wyników nauczania i oceniania uczniów;
potrafi diagnozować indywidualne możliwości dziecka i rozpoznawać jego specjalne potrzeby edukacyjne;
potrafi udzielać pedagogicznego wsparcia dziecku i rodzinie we wczesnych etapach rozwoju dziecka;
potrafi stosować wybrane metody i techniki terapii pedagogicznej;
potrafi organizować i współuczestniczyć w udzielaniu różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej na terenie placówki;
potrafi podejmować adekwatne działania doradcze wobec osób z różnymi zaburzeniami rozwojowymi uwzględniając ich możliwości psychofizyczne;
potrafi wykorzystywać zgromadzoną wiedzę teoretyczną z zakresu terapii pedagogicznej w celu analizowania i interpretowania określonego rodzaju sytuacji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, terapeutycznych i pomocowych;
potrafi dobierać środki i metody pracy w celu efektywnego wykonania pojawiających się zadań zawodowych, w działaniach praktycznych wykorzystuje nowe technologie;
potrafi animować prace nad rozwojem uczestników procesów edukacyjnych, rehabilitacyjnych i pomocowych oraz wspierać ich samodzielność;
w zakresie kompetencji społecznych: ma świadomość znaczenia integrowania działań pomocowych na rzecz dziecka;
rozumie zasady etyczne i ma poczucie odpowiedzialności za podejmowane działania pedagogiczne i terapeutyczne;
ma świadomość konieczności doskonalenia zawodowego i samokształcenia, z racji różnorodności problemów występujących w praktyce terapeutycznej i rehabilitacyjnej;
ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym.
WYKAZ PRZEDMIOTÓW
Semestr 1
1. Wprowadzenie do e-learningu
2. Komunikacja interpersonalna
3. Pedagogika specjalna
4. Psychologia kliniczna
5. Psychologia rozwojowa i wychowawcza
6. Wybrane zagadnienia z psychiatrii
7. Podstawy logopedii
8. Podstawy diagnozy pedagogicznej
9. Teoretyczne podstawy fizjoterapii
10. Neuropediatria
11. Fizjoterapia
12. Podstawy audiologii dziecięcej
13. Neurologiczne podstawy terapii
Semestr 2
1. Internistyczne konsekwencje zaburzeń OUN
2. Wczesne wspomaganie i rewalidacja osób z zaburzeniami sensorycznymi /wzroku i słuchu/
3. Wczesne wspomaganie i rewalidacja osób z niepełnosprawnością intelektualną
4. Wczesne wspomaganie i rewalidacja osób przewlekle chorych i z dysfunkcją ruchu
5. Wczesne wspomaganie i rewalidacja osób ze sprzężonymi niepełnosprawnościami /w tym z autyzmem/
6. Diagnoza i terapia dysleksji
7. Ustawodawstwo społeczne na rzecz osób z niepełnosprawnością
8. Prawne podstawy organizowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej - w samorządzie
9. Psychopedagogika rodziny
10. Seminarium dyplomowe
11. Zajęcia ćwiczeniowe w terenie
Semestr 3
1. Metodyka zajęć korekcyjno-kompensacyjnych
2. Wybrane metody terapii wspomagających
3. Podstawy terapii SI
4. Praca z dzieckiem zdolnym
5. Aktywizacja społeczno – zawodowa z elementami doradztwa osobistego dla osób z niepełnosprawnością
6. Technologie informatyczne w procesie wspomaganiu rozwoju
7. Konstruowanie programu wspomagania rozwoju - aspekty prawne
8. Innowacyjne metody pracy i terapii
9. Seminarium dyplomowe
10. Zajęcia ćwiczeniowe w terenie
WYMAGANE DOKUMENTY i ZAPISY
wypełniony formularz zgłoszenia na stronie internetowej
wydrukowany formularz – podanie o przyjęcie na studia,
dokumenty ukończenia szkoły: dyplom ukończenia studiów wyższych (odpis uczelniany),
dwie fotografie 35×45 mm, podpisane na odwrocie,
oryginał dowodu wniesienia opłaty rejestracyjnej,
kserokopia 1. i 2. strony dowodu osobistego (odpis skróconego aktu urodzenia w przypadku braku dowodu osobistego),
w przypadku zmiany nazwiska nie odnotowanej w dowodzie osobistym, dokument poświadczający zmianę nazwiska (odpis skrócony aktu małżeństwa, orzeczenie sądowe o zmianie nazwiska, inne).
Wypełniony, wydrukowany i podpisany kwestionariusz wraz z wymaganymi dokumentami należy złożyć w punkcie rekrutacyjnym w siedzibie Fundacji In Corpore, ul. Bażantów 2, Katowice.
Punkt rekrutacyjny przyjmuje dokumenty w poniedziałki w godzinach 15:00-18:00.