M. Baj Lieder, R. Ulman Bogusławska
(*Program szkolenia jest własnością Renaty Ulman – Bogusławskiej i Marty Baj - Lieder. Zakaz kopiowania, przedrukowywania)
Instruktor szkolenia, prowadzące:
Marta Baj - Lieder – logopeda wczesnej interwencji, pedagog, terapeuta Integracji Sensorycznej, nauczyciel masażu Shantali/ Shantali Special Care, terapeuta karmienia, jedyny w Polsce terapeuta metody SOS Approach to Feeding, właściciel Centrum Terapii LOGOP w Gdańsku, współzałożyciel Szkoły Terapii Karmienia Od Pestki do Ogryzka i Wydawnictwa Pestka i Ogryzek.
Renata Ulman – Bogusławska – psycholog dziecięcy, logopeda, terapeuta Integracji Sensorycznej, terapeuta wczesnej interwencji i wspomagania rozwoju dziecka z grupy wysokiego ryzyka, terapeuta karmienia, Certyfikowany Instruktor masażu Shantali dla niemowląt; właściciel Gabinetu Terapii Dziecięcej SENSUUM w Warszawie, współzałożyciel Szkoły Terapii Karmienia Od Pestki do Ogryzka i Wydawnictwa Pestka i Ogryzek.
PROGRAM SZKOLENIA:
Blok I. Diagnoza zaburzeń karmienia
1) Diagnoza trudności w karmieniu – Pestkowy „gold standard”. Plan konsultacji jedzeniowej dziecka i rodziny;
- wywiad kliniczny z rodzicami dziecka
- kwestionariusz funkcji pokarmowych Szkoły Terapii Karmienia Od Pestki do Ogryzka©
- obserwacja dziecka (globalna) i jej niezbędne aspekty
- schemat analizy filmów – jak interpretować zachowanie dziecka?
2) Diagnoza różnicowa – z czym możemy mieć do czynienia w procesie diagnozy i terapii?
- Zespół ARFID
- Wybiórczość pokarmowa o podłożu sensoryczno – motorycznym
- Neofobia
- Awersja pokarmowa
- dzieci z diagnozą spectrum autyzmu
3) Przyjmowanie pokarmu w okresie noworodkowym i niemowlęcym problematyka
a) Rozwój funkcji pobierania pokarmu
b) Ocena gotowości do podjęcia doustnego przyjmowania pokarmów – bezpieczeństwo kliniczne dziecka (ocena przed podjęciem karmienia, w trakcie karmienia, po jego zakończeniu)
c) Dotychczasowe doświadczenie kliniczne dziecka
- symptomy, które powinny niepokoić
- traumatyczne doświadczenia dziecka
- strategie radzenia sobie z traumą
d) Diagnoza Mouthing – dlaczego nie wszystkie dzieci wkładają rączki do buzi. Etapy rozwoju outhing.
4) Karmienie piersią
- istota ssania
- rozwój odruchowej reakcji ssania w I półroczu życia dziecka
- ssanie odżywcze a ssanie nie odżywcze, rozwój w 1 roku życia
- oznaki gotowości do ssania
- elementy stałej oceny diagnostycznej dziecka, monitoring dzieci z grupy ryzyka
- wykładniki efektywnego karmienia (obiektywne, subiektywne)
- trudności po stronie matki/ trudności po stronie dziecka
5) Karmienie butelką – kryteria doboru – czy istnieje idealna butelka? Interwencje wspierające trudności z karmieniem butelką.
6) Pozycjonowanie – podstawa czy/ i pasujący element układanki?
7) Skrócone wędzidełko wargi górnej i skrócone wędzidełko podjęzykowe – przeszkoda czy fanaberia? Skutki odległe i skutki natychmiastowe. Sposób postępowania.
8) Jedzenie palcami – funkcja poprzedzająca jedzenie łyżeczką jako droga do samodzielności.
9) „Jedzenie to nie jest bułka z masłem?” – Przyczyny trudności z przejściem z pokarmów płynnych na pokarmy zwarte.
10) Łyżeczka – kryteria, trudności. Łyżeczka do karmienia/ łyżeczka do samodzielnego jedzenia – kryteria oceny. Trudności z poborem pokarmu z łyżeczki. Metody poboru pokarmów z łyżeczki.
11) Kubek otwarty – kryteria, trudności. Trudności picia z kubka otwartego.
12) Kubek niekapek – a może jednak? J Historia powstania kubka niekapka. Mechanizm poboru picia z kubka niekapka. Czy istnieje alternatywa?
13) Słomka – kryteria, trudności
14) Papka, pokarm stały, płyn – kryteria, trudności
15) Kiedy jedzenie boli…
16) Kiedy odejść od zasady?
Blok II. Terapia zaburzeń karmienia – elementy; podstawa
1) Kto to jest terapeuta karmienia? Strategie i sposób postępowania. Zespół uczestniczący. Rola terapeuty karmienia.
2) Kto potrzebuje terapii karmienia?
3) Terapia zaburzeń karmienia – filozofia Szkoły Terapii Karmienia Od Pestki do Ogryzka©. Wieża z klocków.
4) Podział odpowiedzialności – karmienie jest rodzicielstwem wg Ellyn Satter.
5) Rola rodzica – czy rodzic jest sprzymierzeńcem w terapii.
6) Cele terapii karmienia. Baza/ podstawa terapii karmienia.
Termin kursu: 14.05.2022 - lista zamknięta
Termin kursu: 15.05.2022, miejsce: Katowice
Cena kursu: 790 zł
Pobierz: Regulamin Kursów
Zapisy poprzez: formularz zgłoszenia Trudności w karmieniu i jedzeniu 15.05.2022