Koncepcja Halliwick jest sposobem uczenia wszystkich osób, ze zwróceniem szczególnej uwagi na osoby z trudnościami fizycznymi w uczeniu się, uczestniczenia w zabawach w wodzie, niezależnego poruszania się w niej i pływania. Nauka pływania wg zasad Halliwick opiera się na znanych zasadach fizyki, a w szczególności: hydrostatyki, hydrodynamiki i mechaniki ciała.
Kurs składa się z zajęć teoretycznych (15,5 godziny) oraz praktycznych (9,5 godzin).
W ciągu ostatnich lat stała się ona jedną z najszybciej rozwijających się metod leczniczych. Pacjenci, niezależnie od wieku i dolegliwości, zauważają u siebie poprawę zdrowia, co powoduje, że z leczenia korzysta coraz większa liczba osób. Jej twórcą jest William G. Sutherland, natomiast jej biodynamiczne podejście rozwijali tacy terapeuci jak James Jealous, Rollin Becker oraz Franklyn Sills. Terapia czaszkowo-krzyżowa to doskonałe uzupełnienie standardowych metod oraz technik fizjoterapeutycznych.
Kurs składa się z 7 modułów.
Metoda Fascial Distortion Model (FDM), która zdobywa obecnie ogromną popularność wśród terapeutów i pacjentów na całym świecie, została stworzona w latach 90-tych przez osteopatę - dr Stephena Philipa Typaldosa. Zauważył on jak istotną rolę w różnego rodzaju schorzeniach oraz dysfunkcjach narządu ruchu odgrywa powięź. FDM to wyjątkowo skuteczna forma diagnozy oraz terapii dolegliwości bólowych, a także dysfunkcji narządu ruchu w obszarze układu mięśniowo-szkieletowego. Od początku lat 90-tych i powstania tej koncepcji, jej twórca przekazuje swoją wiedzę w USA, Japonii, a także w krajach europejskich. Metodę tę często spotyka się pod nazwą Typaldos Manual Therapy, czyli TMT, bądź tez Orthopatic Medicine, czyli medycyna ortopatyczna.
Ramowy program kursu: Kurs podstawowy obejmuje 4 moduły i kończy się egzaminem teoretycznym oraz praktycznym.
PNF = Proprioceptive Neuromuscular Facilitation jest koncepcją, która powstała w 1946 roku w Kalifornii. Jest efektem współpracy fizjoterapeutki Maggie Knott z neurofizjologiem dr Hermanem Kabata. To przykład neurofizjologicznego, kompleksowego systemu oddziaływań terapeutycznych, który bazuje na najnowszych osiągnięciach nauk medycznych. Ich istota została zawarta w nazwie proprioceptywne (związane z receptorami ciała), nerwowo-mięśniowe (uaktywniające układ nerwowo-mięśniowy) facilitowanie (ułatwianie). Z uwagi na szeroki zakres oddziaływania koncepcja PNF szybko przestała być utożsamiana z techniką skierowaną wyłącznie dla pacjentów neurologicznych.
Kurs jest prowadzony zgodnie z programem IPNFA dla kursu podstawowego PNF. Uzyskany certyfikat umożliwia dalsze kształcenie u Międzynarodowych Instruktorów.
Warunkiem przystąpienia do kursu rozwijającego jest ukończenie szkolenia podstawowego oraz półroczna przerwa (od PNF Basic), przeznaczona na zbieranie doświadczenia w pracy z pacjentem. Celem szkolenia jest rozwinięcie wiedzy zdobytej na poziomie podstawowym o szczegółowe analizy biomechaniczne oraz neurofizjologiczne ludzkiego organizmu. Prezentowana jest analiza ruchu i funkcji oraz funkcjonalne zastosowanie tej koncepcji rehabilitacyjnej, w zakresie poszerzonym w stosunku do kursu podstawowego. Główną częścią kursu PNF rozwijającego jest precyzyjna analiza zaburzeń funkcjonalnych pacjenta.
Kurs rozwijający PNF (3A) trwa 5 dni, obejmuje 50 godzin lekcyjnych i kończy się egzaminem pisemnym i praktycznym nadającym tytuł "Dyplomowanego Terapeuty PNF".
Nauczyciele to bardzo ważna grupa zawodowa, na której zależy nam szczególnie.
Z myślą o nich – od początku istnienia naszej placówki – organizujemy kursy, szkolenia, warsztaty, studia podyplomowe, prowadzone zarówno w trybie stacjonarnym, jak i w formie kształcenia na odległość.
Stawiamy sobie za cel nieustanne podnoszenie i doskonalenie kwalifikacji zawodowych nauczycieli, zarażamy ich nowymi trendami w kształceniu, przedstawiamy innowacyjne praktyki pracy dydaktyczno-wychowawczej.
W ramach działalności statutowej NPDN organizuje także różnorodne formy współpracy i wymiany doświadczeń, w tym zjazdy naukowe, kongresy i konferencje, seminaria oraz wykłady.
Studia podyplomowe na kierunku: Integracja Sensoryczna.
Zapisy prowadzi Wyższa Szkoła Humanitas, wiecej informacji: https://www.humanitas.edu.pl/integracja_sensoryczna#faq_tab_19242
Czas trwania studiów: 3 semestry
Termin rozpoczęcia zajęć: październik 2021 (po zebraniu grupy)
Cena: 6000 zł.
Promocja: „Im wcześniej tym lepiej” (800 zł mniej do 31 stycznia 2021 r.)
Zapisy na studia poprzez: formularz rekrutacyjny Studia podyplomowe - Integracja Sensoryczna
Kontakt w sprawie studiów pod numerem telefon 883-337-981, e-mail: studia@centrumincorpore.pl
Informujemy, że rozpoczynamy kolejną rekrutację na studia podyplomowe na kierunku:
Wczesne Wspomaganie Rozwoju, rewalidacja i terapia pedagogiczna dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Czas trwania: 3 semestry
Termin rozpoczęcia zajęć: październik 2020 (po zebraniu grupy)
Cena: I semestr 1700 zł. Promocja przy zapisie do końca czerwca - brak opłaty rekrutacyjnej.
Miejsce realizacji zajęć: In Corpore, ul. Bażantów 2, Katowice
Zapisy na studia poprzez: formularz rekrutacyjny Studia podyplomowe - WWR
Studia kwalifikacyjne, tzn. nadające kwalifikacje porównywalne z kwalifikacjami absolwentów studiów wyższych zawodowych prowadzonych zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 12 marca 2009 roku w sprawie standardów kształcenia nauczycieli).
Absolwenci otrzymują świadectwo ukończenia studiów podyplomowych potwierdzające uzyskanie kwalifikacji do pracy w grupach przedszkolnych i klasach integracyjnych oraz kwalifikacje do prowadzenia rewalidacji indywidualnej oraz terapii pedagogicznej dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, ze szczególnym uwzględnieniem wczesnego wspomagania rozwoju, zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 stycznia 2003 roku w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno – pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. Nr 11, poz. 114) oraz Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 4 kwietnia 2005 roku w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci (Dz. U. nr 13, poz. 114; z 2003 r. nr 23, poz. 192)
Program studiów uzyskał rekomendację prof. zw. dr hab. Marty Bogdanowicz
Ponadto studia uzyskały u słuchaczy najwyższe możliwe noty w ankietach ewaluacyjnych.
Kontakt w sprawie studiów pod numerem telefon 883-337-981, e-mail: studia@centrumincorpore.pl
Osoby ubiegające się o przyjęcie na studia podyplomowe z zakresu terapii pedagogicznej i rewalidacji dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi muszą mieć ukończone studia magisterskie, względnie zawodowe /licencjat/ z przygotowaniem pedagogicznym. Są to przede wszystkim: nauczyciele przedszkoli i szkól ogólnodostępnych
psycholodzy i pedagodzy szkolni
psycholodzy i pedagodzy pracujący w Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej
wychowawcy pracujący w świetlicach szkolnych, środowiskowych i terapeutycznych
nauczyciele realizujący zajęcia specjalistyczne (korekcyjno – kompensacyjne, rewalidacyjne i inne) w szkołach ogólnodostępnych i specjalnych oraz ośrodkach edukacyjno – terapeutycznych
fizjoterapeuci posiadający przygotowanie pedagogiczne
Studia są adresowane do osób zainteresowanych problematyką funkcjonowania dzieci i młodzieży z różnorodnym spektrum zaburzeń, a także wspomagania ich możliwości rozwojowych. Umożliwiają zdobycie interdyscyplinarnej wiedzy dotyczącej zagadnień współczesnej edukacji i rehabilitacji osób o zaburzonym rozwoju, a także poradnictwa na ich rzecz (również w bardzo wczesnym etapie życia), zapoznanie się z zasadami terapeutycznego postępowania w pracy z tymi osobami oraz zdobycie kompetencji w zakresie diagnozowania ich potrzeb w celu zaplanowania indywidualnego rozwoju. Zdobyta wiedza, umiejętności i kompetencje będą przydatne do pracy pedagogicznej w placówkach edukacji specjalnej, integracyjnej i ogólnodostępnej, ośrodkach wczesnego wspomagania, poradniach,(prowadzonych również przez NFZ) pedagogiczno-psychologicznych, specjalistycznych, organizacjach pozarządowych.
Podobnie jak w poprzedniej edycji studiów zajęcia prowadzone będą przez wybitnych specjalistów w swoich dziedzinach w tym m. in.: dr hab. n. med. Ewa Emich-Widera - konsultant wojewódzki do spraw neurologii dziecięcej,
dr hab. n.med. Krzysztof Morawski- wybitny implantolog, specjalista w otolaryngologii dziecięcej i audiologii,
prof. zw. dr hab. Marta Bogdanowicz- psycholog, specjalista w dziedzinie dysleksji rozwojowej,
prof. zw. dr hab. Aniela Korzon-surdopedagog, członek Międzynarodowego Biura Audiofonologii,
prof. zw. dr hab. Adam Stankowski- pedagog specjalny,
dr hab. Piotr Majewicz – specjalista w zakresie rewalidacji indywidualnej dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,
dr hab. Anna Zwierzchowska- specjalista w dziedzinie fizjoterapii, ze szczególnym uwzględnianiem niepełnosprawnych,
dr hab. n. med. Jacek Durmała- lekarz rehabilitacji,
dr n. med. Katarzyna Wojaczyńska-Stanek - neurolog dziecięcy,
dr n.med. Agnieszka Kapinos-Gorczyca- psychiatra dzieci i młodzieży,
oraz inni wybitni specjaliści z kraju i z zagranicy, między innymi z Anglii i Austrii w tym Joanna Brachmaier oraz Angelika Heinze.
Po zrealizowaniu zaplanowanych w programie modułów kształcenia absolwent:
w zakresie wiedzy: posiada podstawową wiedzę z zakresu nauk społecznych i medycznych, niezbędną w pracy pedagoga i terapeuty;
zna terminologię i koncepcje teoretyczne wykorzystywane w terapii pedagogicznej;
posiada wiedzę o biomedycznych i psychospołecznych procesach funkcjonowania dziecka o zaburzonym rozwoju;
zna podstawowe metody pracy terapeutycznej z dzieckiem i jego rodziną;
wie jak wspierać rozwój – autorehabilitację osób o zaburzonym rozwoju, lub z niepełnosprawnością;
zna regulacje prawne dotyczące organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
w zakresie umiejętności: potrafi prowadzić zajęcia wychowawcze i terapeutyczne z dziećmi i młodzieżą na różnych poziomach rozwoju;
potrafi organizować warunki zewnętrzne w środowisku otaczającym dziecko, tak aby stymulowały one procesy rozwojowe;
potrafi planować proces wychowawczo-terapeutyczny w ramach prowadzonych zajęć;
potrafi opracowywać narzędzia pomiarów efektów pracy ucznia i analizowania wyników nauczania i oceniania uczniów;
potrafi diagnozować indywidualne możliwości dziecka i rozpoznawać jego specjalne potrzeby edukacyjne;
potrafi udzielać pedagogicznego wsparcia dziecku i rodzinie we wczesnych etapach rozwoju dziecka;
potrafi stosować wybrane metody i techniki terapii pedagogicznej;
potrafi organizować i współuczestniczyć w udzielaniu różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej na terenie placówki;
potrafi podejmować adekwatne działania doradcze wobec osób z różnymi zaburzeniami rozwojowymi uwzględniając ich możliwości psychofizyczne;
potrafi wykorzystywać zgromadzoną wiedzę teoretyczną z zakresu terapii pedagogicznej w celu analizowania i interpretowania określonego rodzaju sytuacji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, terapeutycznych i pomocowych;
potrafi dobierać środki i metody pracy w celu efektywnego wykonania pojawiających się zadań zawodowych, w działaniach praktycznych wykorzystuje nowe technologie;
potrafi animować prace nad rozwojem uczestników procesów edukacyjnych, rehabilitacyjnych i pomocowych oraz wspierać ich samodzielność;
w zakresie kompetencji społecznych: ma świadomość znaczenia integrowania działań pomocowych na rzecz dziecka;
rozumie zasady etyczne i ma poczucie odpowiedzialności za podejmowane działania pedagogiczne i terapeutyczne;
ma świadomość konieczności doskonalenia zawodowego i samokształcenia, z racji różnorodności problemów występujących w praktyce terapeutycznej i rehabilitacyjnej;
ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym.
Semestr 1
1. Wprowadzenie do e-learningu
2. Komunikacja interpersonalna
3. Pedagogika specjalna
4. Psychologia kliniczna
5. Psychologia rozwojowa i wychowawcza
6. Wybrane zagadnienia z psychiatrii
7. Podstawy logopedii
8. Podstawy diagnozy pedagogicznej
9. Teoretyczne podstawy fizjoterapii
10. Neuropediatria
11. Fizjoterapia
12. Podstawy audiologii dziecięcej
13. Neurologiczne podstawy terapii
Semestr 2
1. Internistyczne konsekwencje zaburzeń OUN
2. Wczesne wspomaganie i rewalidacja osób z zaburzeniami sensorycznymi /wzroku i słuchu/
3. Wczesne wspomaganie i rewalidacja osób z niepełnosprawnością intelektualną
4. Wczesne wspomaganie i rewalidacja osób przewlekle chorych i z dysfunkcją ruchu
5. Wczesne wspomaganie i rewalidacja osób ze sprzężonymi niepełnosprawnościami /w tym z autyzmem/
6. Diagnoza i terapia dysleksji
7. Ustawodawstwo społeczne na rzecz osób z niepełnosprawnością
8. Prawne podstawy organizowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej - w samorządzie
9. Psychopedagogika rodziny
10. Seminarium dyplomowe
11. Zajęcia ćwiczeniowe w terenie
Semestr 3
1. Metodyka zajęć korekcyjno-kompensacyjnych
2. Wybrane metody terapii wspomagających
3. Podstawy terapii SI
4. Praca z dzieckiem zdolnym
5. Aktywizacja społeczno – zawodowa z elementami doradztwa osobistego dla osób z niepełnosprawnością
6. Technologie informatyczne w procesie wspomaganiu rozwoju
7. Konstruowanie programu wspomagania rozwoju - aspekty prawne
8. Innowacyjne metody pracy i terapii
9. Seminarium dyplomowe
10. Zajęcia ćwiczeniowe w terenie
wypełniony formularz zgłoszenia na stronie internetowej
wydrukowany formularz – podanie o przyjęcie na studia,
dokumenty ukończenia szkoły: dyplom ukończenia studiów wyższych (odpis uczelniany),
dwie fotografie 35×45 mm, podpisane na odwrocie,
oryginał dowodu wniesienia opłaty rejestracyjnej,
kserokopia 1. i 2. strony dowodu osobistego (odpis skróconego aktu urodzenia w przypadku braku dowodu osobistego),
w przypadku zmiany nazwiska nie odnotowanej w dowodzie osobistym, dokument poświadczający zmianę nazwiska (odpis skrócony aktu małżeństwa, orzeczenie sądowe o zmianie nazwiska, inne).
Wypełniony, wydrukowany i podpisany kwestionariusz wraz z wymaganymi dokumentami należy złożyć w punkcie rekrutacyjnym w siedzibie Fundacji In Corpore, ul. Bażantów 2, Katowice.
Punkt rekrutacyjny przyjmuje dokumenty w poniedziałki w godzinach 15:00-18:00.