Szkolenie ma na celu przedstawienie jak przygotować orofacjalnie i sensorycznie niemowlę do karmienia i jedzenia. Szkolenie poprowadzą Ewa i Agata, które na co dzień pracują terapeutycznie z niemowlętami i dziećmi.
Instruktor prowadzący:
dr Ewa Bartelmus - magister fizjoterapii Akademii Wychowania Fizycznego w Krakowie, absolwentka studiów podyplomowych z zakresu pedagogiki i dietetyki, doktorantka Akademii Wychowania Fizycznego w Katowicach. Wykładowca akademicki - AWF Katowice, Wyższa Szkoła Edukacji w Sporcie Warszawa - Centrum SI. Dyplomowany terapeuta z zakresu terapii: neurorozwojowych, SI, psychoterapii, czaszkowo-krzyżowej, masażu oraz kompleksowej terapii przeciwobrzękowej. Prowadząca Centrum Opieki Okołoporodowej i Wczesnodziecięcej przy Szpitalu Ogólnym im. dr Edmunda Wojtyły w Bielsku-Białej. Wykładowca Bielskiej Szkoły Rodzenia i konsultant oddziału ginekologiczno-położniczego w zakresie diagnostyki i usprawniania psychoruchowego kobiet w ciąży, po porodzie oraz noworodków. Prezes Fundacji Metasensoria, która wspiera dzieci oraz młodzież z problemami z zakresu integracji sensorycznej oraz realizuje programy edukacyjne wspierające zdolną młodzież. Autorka 20 publikacji polskich i zagranicznych w czasopismach, w periodykach branżowych związanych z fizjoterapią (m.in. w „Rehabilitacji w Praktyce”), poświęconych terapii kobiet w ciąży, połogu, pielęgnacji i masażu niemowląt.
mgr Agata Zielska - oligofrenopedagog, neurologopeda, logopeda, terapeuta Integracji Sensorycznej. Od wielu lat wspomaga dzieci w terapii logopedycznej w Śląskim Centrum Guguhopla.
RAMOWY PROGRAM SZKOLENIA:
1. Pojęcie integracji sensorycznej, typologia zaburzeń sensorycznych.
2. Pierwotne systemy sensoryczne w kontekście trudności mechanizmów adaptacyjnych u niemowląt.
3. Wpływ systemów sensorycznych na
• napięcie mięśniowe
• kształtowanie postawy ciała
4. Autoregulacja i samoregulacja u niemowląt. Najczęstsze problemy z którymi rodzice przychodzą do terapeuty SI i neurologopedy.
5. Rozwój ruchowy niemowlęcia, zdobywanie doświadczeń sensorycznych niezbędnych do prezentowania dojrzałych wzorców ruchowych.
6. Diagnostyka małego dziecka - jak wygląda obserwacja w gabinecie logopedy/co może zaniepokoić? Kiedy wysłać dziecko na szczegółową obserwację i ocenę systemów percepcyjnych.
7. Wcześniaki i ich trudności w zakresie przetwarzania bodźców sensorycznych.
8. Karmienie, jedzenie oraz pozycjonowanie - rady dla logopedów/wskazówki dla rodziców.
9. Odruchy ustno - twarzowe - ich funkcja w aspekcie SI.
10. Rozwój mowy a integracja sensoryczna (praksja, gnozja).
11. Techniki manualne stosowane w obszarze orofacjalnym do stymulacji.
12. Techniki wspomagające sensoryczny rozwój dziecka.
13. Przykładowe techniki manualne wyciszające rozregulowane sensorycznie niemowlę
Termin: 17.11.2024, miejsce: Katowice
Cena: 790 zł
Regulamin: regulamin szkoleń
Zapisy poprzez: Trudności sensoryczne niemowląt okiem terapeuty SI i neurologopedy
Instruktor prowadzący:
dr Anna Regner - neurologopeda, nauczyciel akademicki. Kierownik Podyplomowych Studiów Studiów „Wczesna Interwencja i Wspomaganie Rozwoju Małego Dziecka” oraz konsultant ds. nauki i wykładowca na Studiach Podyplomowych z Neurologopedii i Logopedii Klinicznej Wrocławskiej Akademii Medycznej. Międzynarodowy terapeuta bazujący na neurosensomotorycznych metodach rozwojowych. Międzynarodowy instruktor masażu niemowlęcego Petera Walkera oraz terapeuta metody Castillo Moralesa i Terapii Czaszkowo-Krzyżowej.
Do udział w warsztatach zapraszamy:
logopedów i neurologopedów
pedagogów specjalnych i psychologów pracujących z dziećmi niepełnosprawnymi
lekarzy
fizjoterapeutów
Program warsztatów:
Przygotowanie ciała do terapii ustno twarzowej - masaż holistyczny z olejkami eterycznymi
Drenaż limfatyczny szyi i twarzy
Stymulacja percepcji słuchowej – masaż uszu
Stymulacja percepcji wzrokowej – masaż oczu
Manualna regulacja dysfunkcji między kośćmi twarzoczaszki
Masaż obszarów neuromotorycznych twarzy
Techniki manualne wewnątrz jamy ustnej aktywizujące mięśnie żuchwy, języka, podniebienia
Masaż dłoni aktywizujący mięśnie ustno twarzowe
Termin warsztatów: 20-21.09.2024 Miejsce: Katowice
Cena warsztatów: 1290 zł
Regulamin: regulamin szkoleń
Zapisy poprzez: Praktyczne umiejętności stosowania technik manualnych usprawniających funkcje ustno-twarzowe - część druga
Szkolenie buduje kompetencje do pracy w zakresie diagnozy i terapii jedzenia u dzieci, które mają motoryczne problemy na etapie rozszerzania diety.
Prowadzące:
mgr Agata Zielska - oligofrenopedagog, neurologopeda, logopeda, terapeuta Integracji Sensorycznej.
mgr Ewelina Kaszubowska – pedagog, logopeda, neurologopeda.
Pracujemy z noworodkami i niemowlętami prezentującymi problemy związane z karmieniem, a także z dziećmi z trudnościami w przyjmowaniu pokarmów drogą doustną (refluks, sonda, PEG). Wspieramy rodziców w procesie rozszerzania diety. Na co dzień można nas spotkać w Śląskim Centrum Niemowlaka ‘guguhopla’. Współpracujemy z oddziałem Patologii i Intensywnej Opieki Medycznej Noworodka w Szpitalu Wielospecjalistycznym w Gliwicach.
Na szkolenie zapraszamy:
logopedów/neurologopedów pracujących z niemowlętami
terapeutów pracujących w ramach wczesnej interwencji
Ramowy program szkolenia:
1. Anatomia i fizjologia jedzenia - struktury biorące udział w jedzeniu, połykanie, nerwy czaszkowe.
2. Normatywny rozwój umiejętności jedzenia - rozwój ruchowy a jedzenie, ślinienie, rozwój pracy żuchwy, policzków, języka oraz warg.
3. Rozszerzanie diety w świetle najnowszych wytycznych.
4. Pozycjonowanie na czas posiłku.
5. Diagnoza motorycznych umiejętności dziecka w aspekcie jedzenia - przegląd dostępnych narzędzi, propozycje własne.
6. Motoryczna terapia jedzenia - algorytm postępowania w przypadku dysfunkcji i trudności, m. in. gryzienia, żucia, ruchów lateralnych, domykania warg, asymetrycznej pracy obszaru orofacjalnego, krztuszenia, problemów z piciem ze słomki i kubeczka.
Termin: 16.11.2024, miejsce: Katowice
Cena: 600 zł
Regulamin: regulamin szkoleń
Zapisy poprzez: formularz zgłoszenia Motoryczna terapia jedzenia
Blok IV poświęcony będzie rozwijaniu umiejętności pracy z rodziną użytkowania AAC. Cykl szkoleniowy z zakresu AAC oparty na metodzie aktywizacji i superwizji, opracowany przez dr Magdalenę Grycman, adresowany jest do osób pragnących wykorzystywać w swojej pracy sposoby komunikacji wspomagającej – logopedów, terapeutów, pedagogów, nauczycieli i innych osób pracujących z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi z ciężkimi zaburzeniami porozumiewania się: upośledzeniem umysłowym (od lekkiego do głębokiego), mózgowym porażeniem dziecięcym, autyzmem, opóźnionym rozwojem mowy (afazja, opóźnienie psychoruchowe, uszkodzenia aparatu artykulacyjnego, fonacyjnego lub oddechowego i inne), w stanach po uszkodzeniu mózgu w wyniku wypadków, wylewów i zatorów, z niepełnosprawnością sprzężoną. Technik w celu doskonalenia porozumiewania się użytkowników AAC. Doskonali sposoby opracowywania Protokołu do Karty Oceny.
Instruktor prowadzący:
Magdalena Grycman - doktor nauk humanistycznych w zakresie psychologii, dyplomowany neurologopeda, specjalista ds. komunikacji wspomagającej i alternatywnej. Jest założycielem i kierownikiem Samodzielnego Publicznego Ośrodka Terapii i Rehabilitacji dla Dzieci w Kwidzynie. Była stypendystką Prentke Romich Scholarship, konsultantem wiodącym „Sieci instytucji pomagających dzieciom niepełnosprawnym – alternatywne i wspomagające metody porozumiewania” przy UNDP Umbrella Projekt, przewodniczącą Komitetu Krajów Rozwijających ISAAC (International Society for Augumentative and Alternative Communication). W 2008 roku po „34. Konkursie projektów badawczych własnych promotorskich” uzyskała grant ministerialny na realizację badań dotyczących porozumiewania się dzieci i młodzieży niemówiących. We wrześniu 2009 roku obroniła dysertację doktorską pt. „Wpływ komunikacji wspomagającej i alternatywnej na efektywność porozumiewania się dzieci i młodzieży niemówiącej”. Jest autorką artykułów dotyczących problematyki komunikacji wspomagającej i książek: ,,Porozumiewanie się z dziećmi ze złożonymi zaburzeniami komunikacji. Poradnik nie tylko dla rodziców”, „Porozmawiajmy”, „Porozmawiajmy – poradnik dla nauczyciela”, „Dom malowany” i wielu innych, jest współautorem książki „Wiem, czego chcę” oraz ,,Podręcznego Słownika Terminów AAC” - pierwszej w Polsce tego rodzaju publikacji, adresowanej do szerokiego grona zarówno
specjalistów, jak i rodziców, opiekunów, przyjaciół. Jest wykładowcą na różnych uczelniach w Polsce. Otrzymała dyplomy i wyróżnienia od Ministra Zdrowia, Wojewody Pomorskiego, Przewodniczącego Rady Miasta i Burmistrza Miasta Kwidzyna za szczególne osiągnięcia w dziedzinie ochrony zdrowia. Pod jej kierownictwem działa Samodzielny Publiczny Ośrodek Terapii i Rehabilitacji dla Dzieci w Kwidzynie.
Do udział w szkoleniu zapraszamy:
Terapeutów, którzy ukończyli I, II i III blok szkolenia Model wykorzystywania AAC w praktyce edukacyjnej szkół oraz rodzin dzieci ze złożonymi potrzebami komunikacji dr M. Grycman
Ramowy program szkolenia:
BLOK IV - praca z rodziną użytkownika AAC.
Kryteria warunkujące skuteczność oddziaływań w środowisku rodzinnym.
Tworzenie modeli aktywnych we współpracy z rodziną użytkownika AAC.
Wiedza, umiejętności, pomoce AAC z perspektywy rodzinny.
Wyodrębnianie elementów składowych indywidualnego systemu komunikacji. Przekazywanie strategii AAC rodzicom.
Sposoby rozwijania, podtrzymywania i ulepszania komunikacyjnych więzi – planowanie z rodziną użytkownika AAC oddziaływań wspomagających.
Praktyka tworzenia wieloskładnikowych systemów u osób ze złożonymi potrzebami komunikacji.
Termin kursu: 19-20.10.2024, miejsce: Katowice
Cena kursu: 1250 zł (szkolenie odbędzie się gdy zbierze się grupa min 15 osób)
Pobierz: Regulamin Kursów