Szkolenie ma na celu przedstawienie jak przygotować orofacjalnie i sensorycznie  niemowlę do karmienia i jedzenia. Szkolenie poprowadzą Ewa i Agata, które na co dzień pracują terapeutycznie z niemowlętami i dziećmi.

Instruktor prowadzący:

zielony dr Ewa Bartelmus - magister fizjoterapii Akademii Wychowania Fizycznego w Krakowie, absolwentka studiów podyplomowych z zakresu pedagogiki i dietetyki, doktorantka Akademii Wychowania Fizycznego w Katowicach. Wykładowca akademicki - AWF Katowice, Wyższa Szkoła Edukacji w Sporcie Warszawa - Centrum SI. Dyplomowany terapeuta z zakresu terapii: neurorozwojowych, SI, psychoterapii, czaszkowo-krzyżowej, masażu oraz kompleksowej terapii przeciwobrzękowej. Prowadząca Centrum Opieki Okołoporodowej i Wczesnodziecięcej przy Szpitalu Ogólnym im. dr Edmunda Wojtyły w Bielsku-Białej. Wykładowca Bielskiej Szkoły Rodzenia i konsultant oddziału ginekologiczno-położniczego w zakresie diagnostyki i usprawniania psychoruchowego kobiet w ciąży, po porodzie oraz noworodków. Prezes Fundacji Metasensoria, która wspiera dzieci oraz młodzież z problemami z zakresu integracji sensorycznej oraz realizuje programy edukacyjne wspierające zdolną młodzież. Autorka 20 publikacji polskich i zagranicznych w czasopismach, w periodykach branżowych związanych z fizjoterapią (m.in. w „Rehabilitacji w Praktyce”), poświęconych terapii kobiet w ciąży, połogu, pielęgnacji i masażu niemowląt.
zielony mgr Agata Zielska - oligofrenopedagog, neurologopeda, logopeda, terapeuta Integracji Sensorycznej. Od wielu lat wspomaga dzieci w terapii logopedycznej w Śląskim Centrum Guguhopla.

RAMOWY PROGRAM SZKOLENIA:
1.    Pojęcie integracji sensorycznej, typologia zaburzeń sensorycznych.
2.    Pierwotne systemy sensoryczne w kontekście trudności mechanizmów adaptacyjnych u niemowląt.
3.    Wpływ systemów sensorycznych na
       • napięcie mięśniowe
       • kształtowanie postawy ciała
4.    Autoregulacja i samoregulacja u niemowląt. Najczęstsze problemy z którymi rodzice przychodzą do terapeuty SI i neurologopedy.
5.    Rozwój ruchowy niemowlęcia, zdobywanie doświadczeń sensorycznych niezbędnych do prezentowania dojrzałych wzorców ruchowych.
6.    Diagnostyka małego dziecka - jak wygląda obserwacja w gabinecie logopedy/co może zaniepokoić? Kiedy wysłać dziecko na szczegółową obserwację i ocenę systemów percepcyjnych.
7.    Wcześniaki i ich trudności w zakresie przetwarzania bodźców sensorycznych.
8.    Karmienie, jedzenie oraz pozycjonowanie - rady dla logopedów/wskazówki dla rodziców.
9.    Odruchy ustno - twarzowe - ich funkcja w aspekcie SI.
10.  Rozwój mowy a integracja sensoryczna (praksja, gnozja).
11.  Techniki manualne stosowane w obszarze orofacjalnym do stymulacji.
12.  Techniki wspomagające sensoryczny rozwój dziecka.
13.  Przykładowe techniki manualne wyciszające rozregulowane sensorycznie niemowlę

Termin: 17.11.2024, miejsce: Katowice
Cena: 790 zł

Regulamin: regulamin szkoleń

Zapisy poprzez: Trudności sensoryczne niemowląt okiem terapeuty SI i neurologopedy

Instruktor prowadzący:
zielony dr Anna Regner - neurologopeda, nauczyciel akademicki. Kierownik Podyplomowych Studiów Studiów „Wczesna Interwencja i Wspomaganie Rozwoju Małego Dziecka” oraz konsultant ds. nauki i wykładowca na Studiach Podyplomowych z Neurologopedii i Logopedii Klinicznej Wrocławskiej Akademii Medycznej. Międzynarodowy terapeuta bazujący na neurosensomotorycznych metodach rozwojowych. Międzynarodowy  instruktor masażu niemowlęcego Petera Walkera oraz terapeuta metody Castillo Moralesa i Terapii Czaszkowo-Krzyżowej.

Do udział w warsztatach zapraszamy:
zielony logopedów i neurologopedów
zielony pedagogów specjalnych i psychologów pracujących z dziećmi niepełnosprawnymi
zielony lekarzy
zielony fizjoterapeutów

Program warsztatów:

zielony Przygotowanie ciała  do terapii  ustno twarzowej - masaż holistyczny z olejkami eterycznymi  
zielony Drenaż limfatyczny szyi i twarzy
zielony Stymulacja percepcji słuchowej – masaż uszu
zielony Stymulacja percepcji wzrokowej – masaż oczu
zielony Manualna regulacja dysfunkcji między kośćmi twarzoczaszki
zielony Masaż obszarów neuromotorycznych twarzy
zielony Techniki manualne wewnątrz jamy ustnej aktywizujące mięśnie żuchwy, języka, podniebienia  
zielony Masaż dłoni aktywizujący mięśnie  ustno twarzowe

Termin warsztatów: 20-21.09.2024 Miejsce: Katowice
Cena warsztatów: 1290 zł

Regulamin: regulamin szkoleń

Zapisy poprzez: Praktyczne umiejętności stosowania technik manualnych usprawniających funkcje ustno-twarzowe - część druga

Szkolenie buduje kompetencje do pracy w zakresie diagnozy i terapii jedzenia u dzieci, które mają motoryczne problemy na etapie rozszerzania diety.
Prowadzące:
zielony mgr Agata Zielska - oligofrenopedagog, neurologopeda, logopeda, terapeuta Integracji Sensorycznej.
zielony mgr Ewelina Kaszubowska – pedagog, logopeda, neurologopeda.

Pracujemy z noworodkami i niemowlętami prezentującymi problemy związane z karmieniem, a także z dziećmi z trudnościami w przyjmowaniu pokarmów drogą doustną (refluks, sonda, PEG). Wspieramy rodziców w procesie rozszerzania diety. Na co dzień można nas spotkać w Śląskim Centrum Niemowlaka ‘guguhopla’. Współpracujemy z oddziałem Patologii i Intensywnej Opieki Medycznej Noworodka w Szpitalu  Wielospecjalistycznym w Gliwicach.

Na szkolenie zapraszamy:
zielony logopedów/neurologopedów pracujących z niemowlętami
zielony terapeutów pracujących w ramach wczesnej interwencji

Ramowy program szkolenia:
1. Anatomia i fizjologia jedzenia - struktury biorące udział w jedzeniu, połykanie, nerwy czaszkowe.
2. Normatywny rozwój umiejętności jedzenia - rozwój ruchowy a jedzenie, ślinienie, rozwój pracy żuchwy, policzków, języka oraz warg.
3. Rozszerzanie diety w świetle najnowszych wytycznych.
4. Pozycjonowanie na czas posiłku.
5. Diagnoza motorycznych umiejętności dziecka w aspekcie jedzenia - przegląd dostępnych narzędzi, propozycje własne.
6. Motoryczna terapia jedzenia - algorytm postępowania w przypadku dysfunkcji i trudności, m. in. gryzienia, żucia, ruchów lateralnych, domykania warg, asymetrycznej pracy obszaru orofacjalnego, krztuszenia, problemów z piciem ze słomki i kubeczka.

Termin: 16.11.2024, miejsce: Katowice
Cena: 600 zł

Regulamin: regulamin szkoleń

Zapisy poprzez: formularz zgłoszenia Motoryczna terapia jedzenia

Blok  IV poświęcony będzie rozwijaniu umiejętności pracy z rodziną użytkowania AAC. Cykl szkoleniowy z zakresu AAC oparty na metodzie aktywizacji i superwizji, opracowany przez dr Magdalenę Grycman, adresowany jest do osób pragnących wykorzystywać w swojej pracy sposoby komunikacji wspomagającej – logopedów, terapeutów, pedagogów, nauczycieli i innych osób pracujących z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi z ciężkimi  zaburzeniami porozumiewania się: upośledzeniem umysłowym (od lekkiego do głębokiego), mózgowym porażeniem dziecięcym, autyzmem, opóźnionym rozwojem mowy (afazja, opóźnienie psychoruchowe, uszkodzenia aparatu artykulacyjnego, fonacyjnego lub oddechowego i inne), w stanach po uszkodzeniu mózgu w wyniku wypadków, wylewów i zatorów, z niepełnosprawnością sprzężoną. Technik w celu doskonalenia porozumiewania się użytkowników AAC. Doskonali sposoby opracowywania Protokołu do Karty Oceny.

Instruktor prowadzący:
zielony Magdalena Grycman -  doktor nauk humanistycznych w zakresie psychologii, dyplomowany neurologopeda, specjalista ds. komunikacji wspomagającej i alternatywnej. Jest założycielem i kierownikiem Samodzielnego Publicznego Ośrodka Terapii i Rehabilitacji dla Dzieci w Kwidzynie. Była stypendystką Prentke Romich Scholarship, konsultantem wiodącym „Sieci instytucji pomagających dzieciom niepełnosprawnym – alternatywne i wspomagające metody porozumiewania” przy UNDP Umbrella Projekt, przewodniczącą Komitetu Krajów Rozwijających ISAAC (International Society for Augumentative and Alternative Communication). W 2008 roku po „34. Konkursie projektów badawczych własnych promotorskich” uzyskała grant ministerialny na realizację badań dotyczących porozumiewania się dzieci i młodzieży niemówiących. We wrześniu 2009 roku obroniła dysertację doktorską pt. „Wpływ komunikacji wspomagającej i alternatywnej na efektywność porozumiewania się dzieci i młodzieży niemówiącej”. Jest autorką artykułów dotyczących problematyki komunikacji wspomagającej i książek: ,,Porozumiewanie się z dziećmi ze złożonymi zaburzeniami komunikacji. Poradnik nie tylko dla rodziców”, „Porozmawiajmy”, „Porozmawiajmy – poradnik dla nauczyciela”, „Dom malowany” i wielu innych,  jest współautorem książki „Wiem, czego chcę” oraz ,,Podręcznego Słownika Terminów AAC” - pierwszej w Polsce tego rodzaju publikacji, adresowanej do szerokiego grona zarówno
specjalistów, jak i rodziców, opiekunów, przyjaciół.  Jest wykładowcą na różnych uczelniach w Polsce. Otrzymała dyplomy i wyróżnienia od Ministra Zdrowia, Wojewody Pomorskiego, Przewodniczącego Rady Miasta i Burmistrza Miasta Kwidzyna za szczególne osiągnięcia w dziedzinie ochrony zdrowia. Pod jej kierownictwem działa Samodzielny Publiczny Ośrodek Terapii i Rehabilitacji dla Dzieci w Kwidzynie.

Do udział w szkoleniu zapraszamy:
zielony Terapeutów, którzy ukończyli I, II i III blok szkolenia Model wykorzystywania AAC w praktyce edukacyjnej szkół oraz rodzin dzieci ze złożonymi potrzebami komunikacji dr M. Grycman

Ramowy program szkolenia:

BLOK IV - praca z rodziną użytkownika AAC.

zielony Kryteria warunkujące skuteczność oddziaływań w środowisku rodzinnym.
zielony Tworzenie modeli aktywnych we współpracy z rodziną użytkownika AAC.
zielony Wiedza, umiejętności, pomoce AAC z perspektywy rodzinny.
zielony Wyodrębnianie elementów składowych indywidualnego systemu komunikacji. Przekazywanie strategii AAC rodzicom.
zielony Sposoby rozwijania, podtrzymywania i ulepszania komunikacyjnych więzi – planowanie z rodziną użytkownika AAC oddziaływań wspomagających.
zielony Praktyka tworzenia wieloskładnikowych systemów u osób ze złożonymi potrzebami komunikacji.

Termin kursu: 19-20.10.2024, miejsce: Katowice
Cena kursu: 1250 zł (szkolenie odbędzie się gdy zbierze się grupa min 15 osób)

Pobierz: Regulamin Kursów

Zapisy poprzez: formularz zgłoszenia Model wykorzystywania AAC w praktyce edukacyjnej szkół oraz rodzin dzieci ze złożonymi potrzebami komunikacji (dr m. Grycman; blok IV)